VALG AV SOVEPOSE

Dun eller fiber:

Dun er et naturlig materiale som er enestående med tanke på vekt, kompresjonsevne og komfort. Det er det beste valget hvis vekt er viktig for deg. Det krever imidlertid litt omsorg og mister mye av sin isolasjonsevne hvis det blir fuktig.


Fiber er godt valg hvis du vil ha en sovepose som er litt enklere å ta vare på. En fiberpose vil være større og tyngre enn en dunpose med samme temperaturgrense, men holder bedre på varmen hvis posen blir våt og man slipper problemer med dunlekasje ved rifter i ytterstoffet. En fiberpose er et godt førstevalg for barn eller ferske turentusiaster.


TEMPERATURMERKING

Soveposer blir testet etter standard EN13537. Dette gir en indikasjon på hvor varm en sovepose er, men komfort og helhetlig brukeropplevelse av posen, utenfor laboratoriet, påvirkes av flere faktorer - bland annet:

 

- Hvor lett du vanligvis holder varmenEN13537 standarden er ikke ment for å bruk på barneposer, og brukes kun som et referansepunkt for tilsvarende voksenpose med samme fyll/isolasjon. Barn kan ofte fryse fortere og slite mer med å holde varmen, så voksne må tenke ansvarlig og ta dette med i vurderingen når det velges soveposer til familien.
- Hvor erfaren du er med friluftsliv og hva du er vant til
- Din fysiske form - denne påvirker hvor varm du er når du sover
- Utslitthet, sult og fuktige omgivelser gjør det vanskeligere å bli varm
- Sovelokasjon; sover du i hytte, i et telt eller under åpen himmel?



SONER

For å gjøre valget enklere så er EN-standarden del inn i tre soner:


Grønn sone over TCOMF: Grønn sone kalles komfortsonen og i dette temperaturområdet kan de fleste sove komfortabelt i soveposen.

Velg grønn sone, hvis:
- Du er kvinne
- Fryser mer enn vanlig
- Er uerfaren med å sove ute
- Forventer å være sliten og/eller  sulten
- Sover på et sted utsatt for vær og vind
- Vil ha stor sikkerhetsmargin

Gul sone mellom TCOMF og TLIM: Gul sone kalles overgangssonen fra komfort til risiko. I denne sonen kan mange sove komfortabelt, men noen vil kunne begynne å fryse (se lenger ned).

Velg Gul SONE, hvis:
- Du ikke vanligvis ser på deg selv som et kaldt menneske som lett fryser
- Skal sove på 
Rød sone mellom TLIM og TEXT: Rød sone er risikosonen og er definert som en sone der en vil kunne oppleve sterk kulde og det er fare for hypotermi (nedkjøling). En gjennomsnittlig kvinne tåler maks seks timer i denne sonen

Velg RØD Sone, hvis:
- En voksen kvinne vil oppleve nedkjøling og fryse kraftig, selv i fosterstilling
- Det er et minimumsnivå for å overleve, og skal bare brukes i korte perioder (ca 6 timer på voksen kvinne)


De tre grenseverdiene er fastsatt på følgende måte: 

  • T-COMF - Komforttemperatur for kvinne i avslappet liggestilling
  • T-LIM - Grensetemperatur for mann som ligger sammenkrøket og forsøker å holde varmen
  • T-EXT - Risikotemperatur for kvinne som føler sterk kulde. Det er risiko for helseskade som følge av hypotermi.



HUSK: Det kan bli kaldere enn du regnet med. Det er alltid bedre å være litt for varm om natta enn å ligge sammenrullet i mørket og angre på at du ikke valgte en varmere pose!



Kilde Helsport.no